Aangezien het aantal huisdieren in huishoudens in heel Europa toeneemt, is dit gecorreleerd met een aanzienlijke stijging in de aankoop van traktaties voor huisdieren. Volgens de Pet Food Industry zegt 95% van de mensen dat huisdieren deel uitmaken van het gezin, en velen geloven dat traktaties voor huisdieren helpen bij het ontwikkelen van een relatie tussen eigenaar en huisdier (Pet Food Industry, 2016). Dit artikel gaat in op de groei van de Pet Treat-sector van de markt en waarom eigenaren van gezelschapsdieren op zoek zijn naar functionele traktaties om te helpen bij de gezondheid en het welzijn van hun huisdier.
Marktgegevens voor huisdiertraktaties
Uit de laatste gegevens blijkt dat meer dan zeven op de tien (71%) Britten bereid zijn meer uit te geven aan hun huisdier dan aan zichzelf. De gemiddelde uitgaven aan extra items anders dan voedsel voor hun huisdieren bedragen bijna £ 500 per jaar. Uit recente cijfers van Euromonitor International bleek dat hondensnoepjes in 2022 een van de best presterende categorieën waren, waarbij de verkoopwaarde in de detailhandel met 6% groeide tot £ 693 miljoen in het VK. Dit vertegenwoordigt een indrukwekkende stijging van de verkoop van £ 187.2 miljoen sinds 2017. Het rapport voorspelt ook dat er tegen 13.1 een stijging van 2027% in de verkoop van huisdiertraktaties zal zijn, met een totale verwachte waarde van £ 816.2 miljoen (Euromonitor, 2022).
Op wereldwijde schaal hebben traktaties voor huisdieren ook een snelle stijging van de verkoop gezien. Tussen 2015 en 2020 is het tonnagevolume van lekkernijen wereldwijd gestegen met 18% voor honden en 59% voor katten. Dierenvoedinganalisten verwachten dat de marktwaarde de komende vijf jaar zal groeien met 5.5% voor kattensnacks en 4.2% voor hondensnoepjes (Euromonitor, World Market for Pet Care, 2022). Bovendien groeide de wereldwijde snoepmarkt in 2020 met 10.5%. Voor huisdierenbedrijven laten de gegevens zien dat de markt voor huisdierentraktaties een echte verkoopkans biedt.
Waarom hebben we een toename gezien in de verkoop van huisdierentraktaties?
Traktaties zijn een van de hoogtepunten van het zijn van een huisdiereigenaar. Veel eigenaren gebruiken ze voor training en het bieden van een focus om positief gedrag opnieuw te bevestigen. Bovendien geloven velen dat het hun band met hun huisdieren helpt. Er wordt aangenomen dat ongeveer 90 procent van de honden wordt gemotiveerd door voedsel, dit maakt traktaties een voldoende beloning om aan te bieden.
Naarmate mensen tijdens de lockdowns meer tijd thuis doorbrachten, nam de tijd met hun huisdieren toe. Anderen hebben een huisdier gekregen of geadopteerd, vooral in de vroege stadia van de pandemie. Als gevolg hiervan zochten mensen verschillende manieren om zichzelf te verwennen, inclusief hun huisdieren. Verpakte feiten concludeerden dat trends in verwennerij voor huisdieren hebben bijgedragen aan de opkomst van traktaties voor huisdieren. Dit zal in de toekomst alleen maar zo blijven, waarbij veel ouders van gezelschapsdieren hun huisdieren willen trakteren op een traktatie van topkwaliteit. Vooral mensen van 18-24 jaar geven meer dan het dubbele uit aan hun huisdieren dan mensen ouder dan 55 jaar.
Aangezien de meeste eigenaren van gezelschapsdieren terugkeren naar de werkplek, is er bezorgdheid ontstaan over het welzijn van huisdieren. Interessant is dat 34% van de eigenaren denkt dat de angst van hun huisdier zal toenemen. Dit heeft ertoe geleid dat fabrikanten van huisdierbehandelingen manieren hebben gezocht om de gezondheid van een huisdier ten goede te komen. We gaan nu kijken naar de rol van functionele lekkernijen en hoe dit segment van de snoepmarkt groeit.
De impact van functionele traktaties
Door de pandemie zijn mensen zich meer bewust geworden van hun gezondheid. Dit heeft ertoe geleid dat mensen kiezen voor bewustere voedingsalternatieven, zich overgeven aan producten met toegevoegde functionele voordelen en bereid zijn om producten en diensten te gebruiken en te betalen die deze welzijnsinitiatieven ondersteunen. Dit geldt met name niet alleen voor de consumenten zelf, maar ook voor de kopers van diervoeding.
Functionele huisdiertraktaties worden steeds populairder onder eigenaren van gezelschapsdieren gericht op voeding en welzijn. De categorie huisdiertraktaties presteert beter dan de algemene markt voor huisdiervoeding en volgt veel vitale trends zoals humanisering, natuurlijk, graanvrij, beperkte ingrediënten, functionele ingrediënten en exotische eiwitten. Net als bij de markt voor huisdiervoeding zijn gezondheid en welzijn de belangrijkste drijfveer, waarbij steeds meer eigenaren van gezelschapsdieren zich wenden tot functionele traktaties om de gezondheid van hun huisdier te ondersteunen, inclusief, maar niet beperkt tot, beweeglijkheid van gewrichten, huid en vacht, immuunfunctie en spijsvertering gezondheid.
Deze gezondheidsvoordelen kunnen worden geleverd door de opname van een verscheidenheid aan functionele ingrediënten. Gewrichtsgezondheid kan bijvoorbeeld worden ondersteund door ingrediënten zoals groenlipmossel, chondroïtine en glucosamine, omega-3-vetzuren en collageen/collageenpeptiden (Johnson et al., 2020).
Het is aangetoond dat suppletie met omega-3-vetzuren de huidcondities verbetert, niet alleen bij gezonde honden (Rees et al., 2001), maar ook bij honden met jeukende huidaandoeningen (Logas & Kunkle, 1994), waardoor deze vetzuren een populair ingrediënt zijn voor huid- en vachttraktaties.
Nucleotiden spelen een essentiële rol bij celvernieuwing en -proliferatie en er is aangetoond dat ze gunstige effecten hebben op de immuunfunctie en de gastro-intestinale gezondheid. Immuuncellen moeten snel in aantal toenemen als reactie op een binnendringend micro-organisme en het is aangetoond dat suppletie met nucleotide dit ondersteunt bij zowel honden (Romanao et al., 2007) als katten (Rutherfurd-Markwick et al., 2013). De cellen die de darmen bekleden (epitheelcellen) zijn onderhevig aan veel slijtage en continue celvernieuwing is nodig om deze cellen te regenereren en te vervangen. Dit proces wordt versterkt door suppletie met nucleotiden in de voeding (Domeneghini et al., 2004), en helpt het vermogen van de darmen om voedsel te verteren, voedingsstoffen op te nemen en schadelijke micro-organismen buiten te houden.
Prebiotica zoals mannan-oligosachariden (MOS), fructo-oligosachariden (FOS) en cichorei/inuline kunnen een aantal voordelen bieden voor een gezonde spijsvertering, zoals een toenemend aantal 'vriendelijke' darmbacteriën en een toenemende productie van vetzuren met een korte keten - een belangrijke bron van 'brandstof' voor darmepitheelcellen (Pinna & Biagi, 2014). Terwijl prebiotica het 'voedsel' voor vriendelijke darmbacteriën leveren, leveren probiotische supplementen de levende vriendelijke bacteriën rechtstreeks in de darm. Naast voordelen voor de spijsvertering, kunnen probiotica ook de immuunfunctie stimuleren, bijvoorbeeld door de antilichaamrespons op vaccinatie bij honden te versterken (Benyacoub et al., 2003).
Volgens een recent onderzoek zegt 70% van de klanten van dierenverzorging dat traktaties met functionele voordelen een belangrijke rol spelen in de gezondheid van hun huisdier (Packaged Facts, 2019). De ondervraagden zoeken naar lekkernijen die problemen helpen oplossen of extra voeding bieden.
Functionele traktaties zijn er in vele soorten en maten. Hieronder staan vijf populaire soorten functionele traktaties met specifieke voordelen voor huisdieren.
Huid- en vachttraktaties
De huid vormt het grootste orgaan van het lichaam van een huisdier en vormt samen met de vacht de eerste beschermende barrière van buitenaf. Samen gaan ze hand in hand om bescherming en immuniteit voor het lichaam te bieden om te voorkomen dat bacteriën/virussen het lichaam binnendringen en voor thermoregulatie. Huid- en vachttraktaties helpen een huisdier om een gezonde huid en een glanzende vacht te behouden. Voorkom bovendien roos en bevorder glans en zachtheid.
Spijsverteringstraktaties
Het hebben van een gezond spijsverteringskanaal is belangrijk om ervoor te zorgen dat een huisdier alle noodzakelijke voedingsstoffen uit hun voedsel kan opnemen/krijgen en kan bijdragen aan hun welzijn. Spijsverteringstraktaties lijken een gezonde darmomgeving te bevorderen door de groei van gezonde darmbacteriën te ondersteunen en een gezonde darmtransittijd en ideale ontlastingsconsistentie te behouden.
Tandheelkundige traktaties
In een poging om misschien te proberen de kosten van veterinaire tandheelkundige behandelingen te minimaliseren, kijken eigenaren van gezelschapsdieren naar functionele traktaties als de eerste verdedigingslinie van hun huisdieren in de tandheelkundige gezondheid. Tandheelkundige traktaties zijn een geweldige manier om de opbouw van tandsteen te verminderen en tegelijkertijd een slechte adem te neutraliseren. Volgens Packaged Facts zijn tandheelkundige traktaties het meest populaire type functionele traktatie, goed voor 25% van de verkoop van traktaties (Ganderson, 2017).
Kalmerende lekkernijen
Net als mensen zijn huisdieren gevoelig voor stress en angst. Of het nu een biologische reden is zoals spijsverteringsproblemen en huidaandoeningen, of een psychologische reden zoals nervositeit of isolatie. Er zijn veel factoren die de stress- of angstniveaus van een huisdier kunnen beïnvloeden. Onderzoek heeft uitgewezen dat 23% van de hondenbezitters en 24% van de kattenbezitters zich zorgen maken over de angst en stress van hun huisdier. Kalmerende lekkernijen helpen bij het verlichten van stress en angst om een huisdier op natuurlijke wijze kalm te houden.
Immuuntraktaties
Omdat huisdieren langer leven, willen eigenaren er alles aan doen om de gezondheid en het welzijn van hun huisdier te behouden. Het immuunsysteem bestaat uit twee soorten immuniteit: aangeboren en adaptief. Deze systemen zijn ontstaan uit een netwerk van cellen, weefsels en organen die samenwerken om het lichaam te beschermen. Interessant is dat 20% van de hondenbezitters en 21% van de kattenbezitters zich vooral zorgen maken over het immuunsysteem van hun huisdier. Immuuntraktaties zijn geformuleerd om de algehele gezondheid en het welzijn te bevorderen, terwijl ze de immuunafweer van huisdieren ondersteunen.
De verschillende soorten lekkernijen
Er is een verscheidenheid aan traktaties voor huisdieren beschikbaar op de markt, maar niet elke traktatie is mogelijk van eersteklas kwaliteit. Als het gaat om het kopen van traktaties, moeten ouders van huisdieren zich bewust zijn van de impact die ze op hun huisdieren kunnen hebben. Volgens PetMD mag slechts 10% van de dagelijkse calorieën van een huisdier afkomstig zijn van lekkernijen (Baltazar, 2013). Eigenaren van gezelschapsdieren kunnen op een aantal locaties toegang krijgen tot lekkernijen, met veel goedkopere lekkernijen die zoetstoffen, kunstmatige kleurstoffen en kunstmatige conserveermiddelen bevatten. Helaas kunnen dit soort traktaties een nadelige invloed hebben op de gezondheid en het welzijn van een huisdier op de lange termijn.
Als gevolg hiervan is er een toename in de productie van natuurlijke lekkernijen voor katten en honden. Dit soort lekkernijen is waarschijnlijker vrij van zoetstoffen, kunstmatige kleurstoffen of conserveermiddelen, waardoor ze een premium keuze zijn voor ouders van huisdieren om aan hun huisdieren te geven.
Samenvatting
Samenvattend is het duidelijk dat de populariteit van traktaties voor huisdieren toeneemt. Veel eigenaren van gezelschapsdieren zien hun huisdieren als onderdeel van het gezin en geloven dat traktaties kunnen helpen bij het ontwikkelen van een band tussen henzelf en hun huisdieren. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de marktwaarde van lekkernijen jaar na jaar toeneemt, waarbij de Britse markt de komende vijf jaar met 13.1% zal stijgen. Bovendien wordt verwacht dat de wereldwijde markt voor hondenkoekjes de komende vijf jaar met 4.2% zal groeien en de markt voor kattenkoekjes met 5.5%.
Er zijn verschillende redenen waarom de markt voor lekkernijen een stijging van de verkoop heeft gezien. Een daarvan is de Covid-19-pandemie, waardoor veel mensen veel tijd thuis doorbrachten. Hiermee zochten mensen naar manieren om zichzelf en hun huisdieren in de watten te leggen, waarbij luxe artikelen zoals lekkernijen werden gekocht. Bovendien, terwijl de humanisering zich uitbreidt naar voedsel voor huisdieren, zijn ouders van huisdieren op zoek naar functionele lekkernijen die de gezondheid van hun huisdier kunnen ondersteunen. Als gevolg hiervan groeit dit segment in de markt voor traktaties aanzienlijk, waarbij 70% van de klanten van huisdierverzorging zegt dat traktaties met functionele voordelen een belangrijke rol spelen in de gezondheid van hun huisdier.
De groei van traktaties voor huisdieren zal ongetwijfeld doorgaan in de toekomst, met veel verschillende soorten traktaties die op de markt komen. Bovendien zullen fabrikanten en merken van huisdiervoeding proberen meer manieren toe te voegen waarop traktaties de gezondheid en het welzijn van huisdieren kunnen helpen ondersteunen.
Referenties
Baltazar, A. (2013, 13 januari). Gezonde manieren om uw hond te behandelen. Opgehaald van PetMD: https://www.petmd.com/dog/centers/nutrition/evr_dg_healthy_dog_treats
Benyacoub, J., Czarnecki-Maulden, GL, Cavadini, C., Sauthier, T., Anderson, RE, Schiffrin, EJ & von der Weid, T. (2003) Suppletie van voedsel met Enterococcus faecium (SF68) stimuleert de immuunfunctie bij jonge honden. J Nutr, 133: 1158-1162
Domeneghini, C., Giancamillo, Di., Savoini, G., Paratte, R., Bontempo, V. & Dell'Orto, V. (2004) Structurele patronen van ileale mucosa van varkens na toediening van L-glutamine en nucleotide tijdens het spenen periode. Een histochemische en histometrische studie. Histolie Histopathol. 19:49-58
Euromonitor. (2022). Hondenvoer in het Verenigd Koninkrijk. Paspoort.
Euromonitor. (2022). Wereldmarkt voor dierenverzorging. Paspoort.
Granderson, D. (2017, 5 september). Iets om op te kauwen (ook bekend als Why Pet Owners Love Treats and Chews). Opgehaald uit verpakte feiten: https://www.packagedfacts.com/Content/Blog/2017/09/05/Something-to-Chew-On-aka-Why-Pet-Owners-Love-Treats-and-Chews
Johnson, KA, Lee, AH & Swanson, KS (2020) Voeding en neutraceutica in het veranderende management van artrose voor honden en katten. J Am Vet Med Assoc, 256: 1335-1341.
Logas, D. & Kunkle, GA (1994) Dubbelblind crossover-onderzoek met suppletie met mariene olie die een hoge dosis eicosapentaeenzuur bevat voor de behandeling van jeukende huidziekte bij honden. Dierenarts Dermatol, 5:99-104
Pet Food Industry (2016, 9 maart). 95% zegt dat huisdieren deel uitmaken van het gezin. Opgehaald uit Pet Food Industry: https://www.petfoodindustry.com/articles/5695-report—say-pets-are-part-of-the-family
Pacelli, A. (2022, 17 maart). Eigenaren van gezelschapsdieren geven meer geld uit aan hun huisdieren dan aan zichzelf, suggereert onderzoek. Opgehaald uit DogsTodayMagazine:
https://dogstodaymagazine.co.uk/2022/03/17/pet-owners-spend-more-money-on-their-pets-than-themselves-research-suggests
Rees, CA, Bauer, JE, Burkholder, WJ, Kennis, RA, Dunbar, BL & Bigley, KE (2001) Effecten van voedingsvlaszaad en zonnebloemzaadsuppletie op normale meervoudig onverzadigde vetzuren van hondenserum en scores voor huid- en vachtconditie. Dierenarts Dermatol, 12:111-117
Romano, V., Martinez-Puig, D., Torre, C., Iraculis, N., Vilaseca, LI & Chetrit C. (2007) Dieetnucleotiden verbeteren de immuunstatus van puppy's bij het spenen. J Anim Physiol Anim Nutr, 91:158-162
Rutherfurd-Markwick KJ, Hendriks WH, Morel PCH & Thomas DJ (2015) Het potentieel voor verbetering van de immuniteit bij katten door voedingssuppletie. Dierenarts Immunopaat, 152 (3-4): 333-40
Dr. Adrian Hewson-Hughes
Adviseur voeding, voedselveiligheid en innovatie
Adrian studeerde af aan de Universiteit van Sunderland met een BSc (Hons) in farmacologie en ging werken in een multiple sclerose laboratorium aan het Institute of Neurology, University College London, waar hij promoveerde. Na nog een aantal jaren als 'postdoc' in de academische wereld aan de universiteiten van Cambridge en Nottingham, trad hij in dienst bij Mars Petcare en werkte hij 14 jaar in R&D bij het Waltham Centre for Pet Nutrition. Adrian leidde verschillende onderzoeksprojecten op het gebied van eetbaarheid, voedingsgedrag, voeding en metabolisme bij zowel katten als honden, resulterend in wetenschappelijke publicaties, presentaties en productinnovaties. In oktober 2018 trad Adrian toe tot GA, opgewonden door de mogelijkheid om de voortdurende innovatie en investering waartoe GA zich inzet, te ondersteunen door producten van de hoogste kwaliteit te leveren aan onze partners en onze huisdieren.
Matthew Aiken
Marketingcommunicatie-expert
Matt is in 2017 afgestudeerd met een bachelor in Bedrijfskunde en Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had voor marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en het buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.
U kunt ook leuk vinden...
Artikel geschreven door Matthew Aiken en Dr. Adrian Hewson-Hughes
De voor- en nadelen van AI in de dierenwinkeldetailhandel
U heeft misschien vaak de letters "AI" of "AI-technologie" in de media gehoord. Van het ontgrendelen van uw telefoon met Face ID tot het interactief oplossen van [...]