De meeste eigenaren van gezelschapsdieren beschouwen hun huisdieren als een deel van het gezin, waarbij een groot deel zich bewust is van de gezondheid van hun huisdier. Met zoveel beschikbare informatie en verschillende manieren om te winkelen, kunnen eigenaren van gezelschapsdieren het een uitdaging vinden om te weten waar ze voedsel voor hun huisdieren het beste kunnen kopen. Met dit in gedachten zal dit artikel zich richten op dierenwinkels en hoe ze profiteren van eigenaren van gezelschapsdieren, de veranderingen in het winkelgedrag van consumenten en hoe onafhankelijke dierenwinkels lokale gemeenschappen en de economie helpen.
Er zijn in totaal 3000 dierenwinkels in het VK. Met nog eens 60,000 in Europa, elk met hun eigen unieke specialiteiten. Dierenwinkels dragen voor een groot deel bij aan de waarde van de Britse dierenvoedingsmarkt, die volgens de PFMA nu in totaal £ 3.2 miljard waard is.
De impact van Covid-19 op dierenwinkels
Covid-19 heeft een groot aantal industrieën getroffen, inclusief voedsel voor huisdieren. Als gevolg hiervan zijn de winkelgewoonten van eigenaren van gezelschapsdieren begonnen te veranderen. E-commerce websites wonnen marktaandeel in de petfood-industrie doordat mensen beperkt waren in hun tijd buitenshuis. De internetverkoop van dierenvoeding groeide de afgelopen jaren gestaag, maar de pandemie heeft deze trend aanzienlijk versneld.
Hoewel sommige industrieën hun deuren voor een geruime tijd moesten sluiten, bleken dierenwinkels veerkrachtig te zijn tijdens de pandemie, waarbij veel regeringen over de hele wereld ze essentieel achtten. Minder beweging onder eigenaren van gezelschapsdieren en lokale dierenwinkels hielpen hen te profiteren omdat mensen niet ver hoefden te reizen om hun voedsel voor hun huisdieren te halen. Bovendien betekende paniekaankopen, vooral tijdens de vroege stadia van de pandemie, een toestroom van verkopen voor dierenwinkels. Dit is geleidelijk teruggekeerd naar een normaal niveau; eigenaren van gezelschapsdieren die in dierenwinkels winkelden, hebben echter beseft welke waarde deze winkels hebben.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het consumentenvertrouwen in de dierenwinkel in april van dit jaar met 0.4% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Daarnaast is het winkelen in de categorie dierenwinkels en dierenartsen met maar liefst 32.4% gegroeid ten opzichte van twee jaar geleden ; dit is sneller dan elke andere winkel in de winkelstraat. Terwijl 42% van de consumenten meer geneigd is om lokaal te winkelen dan vóór de pandemie, beschrijft 47% de winkelstraat als het hart van hun gemeenschap.
Gezondheids- en welzijnstrend
Er is ook aandacht van eigenaren van gezelschapsdieren voor de gezondheid en het welzijn van hun huisdieren. Lockdowns en beperkingen hebben ertoe geleid dat mensen zich concentreren op fysieke fitheid, wat ze eten en hun algemene algehele gezondheid.
Dit heeft zich uitgebreid naar de markt voor diervoeding. Onderzoek van Packaged Facts suggereert dat 23% van de hondenbezitters en 24% van de kattenbezitters zich vooral zorgen maken over de angst en stress van hun huisdier. Evenals 20% van de hondenbezitters en 21% van de kattenbezitters die zich bijzonder zorgen maken over het immuunsysteem van hun huisdier
Omdat de gezondheid en het welzijn van huisdieren een centraal punt zijn geworden, hebben de huidige gebeurtenissen hier alleen maar aan bijgedragen voor eigenaren van gezelschapsdieren. Dit betekende dat dierenwinkels hun focus moesten aanpassen door producten aan te bieden die vooral gunstig zijn voor de gezondheid van een huisdier.
De voordelen van dierenwinkels
Onafhankelijke dierenwinkels bieden eigenaren van gezelschapsdieren veel kansen en voordelen. Veel van deze voordelen ervaar je niet bij online dierenwinkels. In dit gedeelte van het artikel wordt ingegaan op de voordelen van dierenwinkels en waarom eigenaren van gezelschapsdieren daar zouden moeten winkelen voor hun geliefde pelsbaby's.
Goed geïnformeerd over hun producten
De kennis die u kunt opdoen als u een dierenwinkel binnengaat, is ongeëvenaard. Gespecialiseerde dierenwinkels hebben veel informatie over de producten die ze verkopen en geweldige inzichten in de gezondheid en het welzijn van huisdieren. Daarnaast hebben de meeste medewerkers van dierenwinkels een opleiding gevolgd. Omdat ze elke dag verschillende klanten ontmoeten, kunnen ze daarom levensechte ervaringen bieden om ervoor te zorgen dat huisdieren producten van de beste kwaliteit krijgen.
Individuele behoeften van huisdieren begrijpen
Dierenwinkels hebben niet alleen veel kennis van hun producten, maar weten ook vaak wat de specifieke behoeften van een huisdier zijn; of het nu een vraag is over het ras of de leeftijd van een huisdier, ze zullen over het algemeen een aanbeveling hebben. Als een vaste klant langskomt, is er mogelijk een product beschikbaar dat past bij de behoeften van hun huisdier. Dit kan de eigenaar tijd en geld besparen, omdat hij geen verschillende producten hoeft te proberen die mogelijk niet gunstig zijn voor zijn huisdieren.
Bied een unieke winkelervaring
Dierenwinkels zijn als geen ander in de dierenindustrie als het gaat om de winkelervaring van de klant. Ze zijn een geweldige plek voor eigenaren om de nieuwste trends op het gebied van voedsel voor huisdieren te ontdekken en ze te voorzien van ideeën om aan hun huisdieren te geven. Vaak zijn er monsters beschikbaar voor huisdieren om te proberen, en als ze ze leuk vinden, kunnen ze het volledige product kopen.
Maak contact met gelijkgestemde eigenaren
Voor sommige eigenaren is een bezoek aan een dierenwinkel een kans om te socializen. Hier kunnen eigenaren van gezelschapsdieren hun ervaringen delen en ook oplossingen zoeken voor problemen die ze met hun huisdier hebben. Eigenaren hebben ook zeer waarschijnlijk dezelfde interesses.
Lokale inzichten
Dierenwinkels zijn een geweldige manier om meer te weten te komen over evenementen die plaatsvinden in de lokale gemeenschap. Of het nu gaat om een hondenshow of om geweldige lokale wandelingen voor huisdieren, een dierenwinkel is een goudmijn aan informatie.
Oplossingen bieden
Vaak kunnen supermarkten en online dierenwinkels de voorraad stopzetten zonder dat er een alternatief wordt voorgesteld. Dit kan een probleem zijn voor eigenaren, omdat ze moeite kunnen hebben om een alternatief te vinden om hun huisdieren te geven. Dierenwinkels kunnen hun klanten in de eerste plaats informeren over eventuele wijzigingen in de voorradige producten en hen een geschikt alternatief bieden om ervoor te zorgen dat het huisdier van hun klant nog steeds het product van de beste kwaliteit ontvangt.
Gemak en keuze
Dierenwinkels zijn over het algemeen lokaal voor de meeste mensen. Met een moderne levensstijl en hectische schema's stellen ze eigenaren van gezelschapsdieren in staat om de producten die ze nodig hebben snel te kopen. Er is ook een breed scala aan producten om uit te kiezen die voldoen aan de behoeften van alle soorten huisdieren. Een hondenbezitter kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar voer voor zijn hond met een hoog vleesgehalte; een dierenwinkel biedt verschillende recepten met veel vlees en verschillende soorten eiwitbronnen.
Dierenwinkels en de gemeenschap
Lokale dierenwinkels maken vaak persoonlijk contact met hun gemeenschap en begrijpen de verbazingwekkende unieke relaties tussen huisdieren en mensen. Bovendien kiezen de meeste eigenaren en werknemers van dierenwinkels hun carrièrepaden op basis van hun liefde voor huisdieren. Dit betekent dat ze zich kunnen inleven in hoe eigenaren van gezelschapsdieren zich kunnen voelen en geweldig zijn om huisdiermomenten mee te delen. Over het algemeen worden onafhankelijke dierenwinkels door een familie gerund en profiteren ze van elke verkoop die ze maken. Zonder zelfstandige winkels zouden veel gemeenschappen en stadscentra geen keuze en expertise hebben.
Samenvattend, onafhankelijke dierenwinkels bieden eigenaren van gezelschapsdieren verschillende voordelen, zoals kennis over huisdieren en producten, terwijl ze ook de behoeften van huisdieren begrijpen. Daarnaast zijn dierenwinkels essentieel voor lokale gemeenschappen. Ze bieden eigenaren van gezelschapsdieren de mogelijkheid om lokale inzichten te krijgen over huisdierevenementen die in de omgeving kunnen plaatsvinden. Zoals eerder vermeld, beschrijft 47% van de mensen de winkelstraat als het hart van hun gemeenschap, en dierenwinkels spelen een cruciale rol.
Hoewel onafhankelijke dierenwinkels veel voordelen hebben, betekent de dreiging van online dierenwinkels en supermarkten dat dierenwinkels bijzonder sterk moeten zijn met hun branding voor eigenaren van gezelschapsdieren en waardoor ze zich onderscheiden van de rest. Bovendien heeft de Covid-19-pandemie geleid tot een aanzienlijke toename van het aantal eigenaren van gezelschapsdieren dat online koopt, en het is belangrijker dan ooit dat dierenwinkels hun unieke aanbod aan hun klanten behouden.
Matthew Aiken
Marketingcommunicatie-expert
Matt is in 2017 afgestudeerd met een bachelor in Bedrijfskunde en Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had voor marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en het buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.
U kunt ook leuk vinden...
Artikel geschreven door Matthew Aiken
De voor- en nadelen van AI in de dierenwinkeldetailhandel
U heeft misschien vaak de letters "AI" of "AI-technologie" in de media gehoord. Van het ontgrendelen van uw telefoon met Face ID tot het interactief oplossen van [...]