De impact van COVID-19 op voedsel voor huisdieren - GA Pet Food Partners

De COVID-19-pandemie is momenteel wereldwijd het belangrijkste onderwerp en heeft zeker een enorm effect gehad op iedereen wereldwijd. Maar wat is de impact van COVID-19 op voedsel voor huisdieren? Dit artikel geeft inzicht in wat de pandemie heeft betekend voor de industrie. We kijken naar de aankoop van huisdieren en hoe COVID-19 de gezondheid van zowel mens als huisdier centraal heeft gesteld. Daarnaast kijken we hoe COVID-19 het koopgedrag van eigenaren van gezelschapsdieren heeft beïnvloed.

Mensen die meer huisdieren kopen door de pandemie

Toen COVID-19 voor het eerst aan het licht kwam in maart 2020, besloten veel landen om het verkeer van mensen te beperken. Als gevolg hiervan werd het grootste deel van het publiek gevraagd om binnen te blijven en thuis te werken. Dit heeft om verschillende redenen geleid tot een toename van het bezit van huisdieren. Ten eerste waren veel mensen geïsoleerd en op zoek naar een metgezel omdat ze eenzaam waren. Ten tweede zijn de drempels voor het bezitten van een huisdier voor mensen die gewoonlijk op een externe locatie werken aanzienlijk verminderd, aangezien mensen meer tijd thuis zouden kunnen doorbrengen om voor hen te zorgen.

Volgens recente statistieken van de Pet Food Manufacturer's Association hebben 3.2 miljoen huishoudens in het VK een huisdier gekocht sinds het begin van de pandemie (Paley,2021). In totaal heeft het land nu 17 miljoen huishoudens met huisdieren. Hierdoor is het voorheen stagnerende niveau van het bezit van huisdieren in de afgelopen vijf jaar gestegen tot 57% in mei 2021 (Mintel, 2021). De opkomst van eigenaren van gezelschapsdieren is grotendeels afkomstig van jonge mensen. Meer dan de helft van de nieuwe ouders van een pandemie is tussen de 16 en 34 jaar oud. Een andere belangrijke drijfveer achter de aankoop van huisdieren zijn de huidige eigenaren, waarbij 42% van hen sinds de lockdown een ander huisdier heeft gekocht. Interessant is dat 74% van de eigenaren van gezelschapsdieren onthulde dat hun huisdier had geholpen met hun geestelijke gezondheid tijdens COVID-19.

Terwijl delen van de wereld de beperkingen begonnen te ontsluiten, hebben liefdadigheidsinstellingen voor huisdieren gewaarschuwd voor eigenaren die het gezelschap van hun huisdieren willen scheiden vanwege veranderingen in hun omstandigheden, zoals het terugkeren naar extern werken. Experts uit de huisdierenindustrie zijn echter van mening dat de verschuiving naar flexibelere werkpatronen ingebakken zal raken en dat mensen zullen blijven zorgen voor hun pandemische "pelsbaby's".

Welke impact heeft dit gehad?

Meer mensen die huisdieren kopen dan ooit heeft onvermijdelijk geleid tot een toename van de aankoop van voedsel voor huisdieren. Vooral tijdens de eerste lockdown zag dit enorme verkooppieken, omdat mensen voedsel in voorraad hadden voor eventuele toekomstige tekorten. Naarmate de pandemie vorderde, zijn veel mensen voorzichtig geweest met hun dagelijkse uitgaven, hoewel dit geen invloed heeft gehad op hoeveel ze aan hun huisdieren uitgeven. 37% van de eigenaren zegt dat ze het gespaarde geld hebben doorgesluisd naar hun huisdieren (Mintel,2021). Met name snoepjes voor huisdieren zagen een omzetstijging van 9% en hetzelfde wordt verwacht voor 2021. De Britse huisdiervoedingsindustrie wordt geschat op £ 3.2 miljard en wereldwijd wordt deze geschat op $ 75.29 miljard (Bedrijf, 2021).

Hoe Covid de gezondheid van huisdieren onder de aandacht heeft gebracht

Meer tijd thuis voor mensen heeft geleid tot een sterke focus op de gezondheid van mensen. Verbetering van de fysieke fitheid, het soort voedsel dat ze consumeren en de algemene algehele gezondheid zijn onderdeel geworden van discussies. Dit is overgegaan in hoe mensen de gezondheid van hun huisdier zien. Zaken als huid en vacht, darm- en spijsverteringsgezondheid zijn prioriteiten voor wat eigenaren voor hun huisdieren kopen.

Uit het Mintel-rapport over 'Interest in Pet Food Concepts, 2021' bleek dat 66% van de eigenaren van gezelschapsdieren graag voer voor huisdieren zou willen met darmgezonde ingrediënten zoals prebiotica en probiotica. Bovendien is 64% van de eigenaren het ermee eens dat wat u uw huisdier voedt, rechtstreeks van invloed is op hun emotionele welzijn. Terwijl uit onderzoek van Packaged Facts bleek dat 43% van de eigenaren van gezelschapsdieren het er volledig mee eens is dat ze het idee van gezonder voedsel voor hun huisdieren prettig vinden.

Eigenaren zijn meer gefocust op de gezondheid van hun huisdieren

Hoe heeft dit de voeding voor huisdieren beïnvloed?

De focus van mensen op de gezondheid van hun huisdieren heeft een sleutelrol gespeeld bij het beïnvloeden van voedsel voor huisdieren. Meer dan ooit zijn huisdierouders op zoek naar manieren om de gezondheid van hun huisdier zo lang mogelijk te waarborgen. Als gevolg hiervan zijn merken voor huisdiervoeding nu op zoek naar nieuwe, trendy gezondheids- en voedingsconcepten om eigenaren van gezelschapsdieren te targeten. Met name recepten met functionele ingrediënten worden gebruikt om de algehele gezondheid en het welzijn van huisdieren te ondersteunen.

De veranderingen in aankooppatronen

Een belangrijke impact die COVID-19 heeft gehad op de huisdierensector, is hoe consumenten hun voedsel voor huisdieren kopen. Zoals eerder vermeld, kwamen er met lockdowns wereldwijd beperkingen voor mensen en goederen. Als gevolg hiervan zoeken mensen naar nieuwe manieren om voor hun huisdieren te winkelen, waarbij sommigen hun plaatselijke dierenwinkel willen ondersteunen en anderen overstappen op online aankopen.

De opkomst van e-commerce

Vóór COVID-19 werden e-commerceplatforms steeds populairder; meer klanten dan ooit doen onderzoek naar potentiële petfoodmerken. COVID-19 heeft echter de versnelling gezien van eigenaren van gezelschapsdieren die online aankopen.

Volgens een recent onderzoek van de Pet Food Industry zei 63% van de respondenten dat hun verkoopstijgingen afkomstig waren van online retailkanalen. Met nog eens 51% die uitlegt dat hun huisdiervoedingsbedrijf nu nauw kijkt naar digitale investeringen, met e-commerceverkoop, direct-to-consumer online verkoop of abonnementen en thuisbezorgdiensten (Beaton, 2020).

Winkelen bij lokale dierenwinkels

Veel retailbedrijven moesten vanwege COVID-19 hun deuren sluiten in andere branches. Gelukkig voor onafhankelijke dierenwinkels zijn ze tijdens COVID open gebleven. Minder beweging onder eigenaren van gezelschapsdieren heeft ertoe geleid dat mensen naar lokale dierenwinkels zijn gegaan om hun voedsel voor huisdieren te verstrekken. Tijdens de vroege stadia van de pandemie betekende paniekaankopen een toestroom van verkopen voor dierenwinkels. Veel ouders van huisdieren wilden niet ver reizen om iets te kopen, maar wilden hun lokale winkels steunen.

Met deze omzetstijging kwamen er nieuwe klanten bij die dierenwinkels een fantastische kans gaven om zich te richten. Uit recent onderzoek van het Office of National Statistics bleek in oktober 2021 dat de detailhandelsverkopen met 0.8% stegen. Hieruit blijkt dat mensen nog steeds bereid zijn om bij lokale winkels te kopen en de lokale economie te steunen.

Samengevat

Samenvattend: COVID-19 heeft ons allemaal enorm getroffen, ook de huisdierensector. De toename van het bezit van huisdieren heeft een positieve invloed gehad op de industrie, waarbij mensen meer geld aan hun huisdieren uitgeven.

Dit wordt weerspiegeld door de waarde van de petfood-industrie op een recordhoogte van £ 3.2 miljard in het VK.

De pandemie heeft ook geleid tot een scherpe focus op de gezondheid van huisdieren, wat ertoe heeft geleid dat eigenaren van gezelschapsdieren op zoek zijn naar voedsel voor huisdieren dat de algehele gezondheid en het welzijn van hun huisdieren zal helpen ondersteunen. Bovendien willen ze functionele ingrediënten zien die bijdragen aan de levensduur van hun huisdieren.

Een belangrijke impact die COVID-19 heeft gehad op voedsel voor huisdieren, zijn de veranderingen in het koopgedrag van de consument. Met beperkingen op het verkeer van mensen als gevolg van lockdowns, hebben consumenten verschillende manieren gevonden om voor hun huisdieren te winkelen. Online platforms hebben een toename van de verkoop gezien omdat mensen geïsoleerd zijn in hun huizen door het gemak van online winkelen. De pandemie heeft ook gevolgen voor dierenwinkels, waarbij veel eigenaren van gezelschapsdieren lokale bedrijven willen steunen. Door de toestroom van nieuwe huisdieren zijn dierenwinkels een uitstekende plek geworden voor nieuwe en bestaande eigenaren om kennis op te doen over huisdieren en een fantastische kans voor dierenwinkels om zich op nieuwe klanten te richten en hun bestaande klantenbestand uit te breiden.

Referenties

Beaton, L. (2020, april). E-commerce: daar wil je zijn. Opgehaald uit Pet Food Industry:https://www.petfoodindustry.com/articles/9084-e-commerce-its-where-you-want-to-be

Bedrijf, TB (2021). Pet Food Global Market Report 2021: COVID-19 Impact en herstel tot 2030.

mintel. (2021). Dierenvoeding VK, 2021. Mintel.

Paley, N. (2021). PFMA publiceert de nieuwste gegevens over de huisdierpopulatie. Opgehaald van PFMA:https://www.pfma.org.uk/news/pfma-releases-latest-pet-population-data

Visavadia, H. (2021, november). De detailhandelsverkopen groeien in oktober weer. Opgehaald uit Pet Gazette::https://www.petgazette.biz/198593-retail-sales-return-to-growth-in-oktober

Terug naar het kenniscentrum
Matthew Aiken, Marketingmanager

Matthew Aiken

Marketingcommunicatie-expert

Matt studeerde in 2017 af met een bachelordiploma in Business & Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had in Marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en van buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.

U kunt ook van houden ...

Artikel geschreven door Matthew Aiken