De invloed van humanisering op diervoeding blijft om veel verschillende redenen bestaan. Dit onderwerp wordt opgesplitst in twee opeenvolgende berichten op de Kenniscentrum voor dierenvoeding. De eerste zal zich richten op wat humanisering is en hoe dit het koopgedrag heeft beïnvloed; naast wat de humaniseringstrend drijft, bevat de post ook een fantastische video van onze Technical Services Director, John Hewitt, die onderzoekt waarom de trend van humanisering in petfood zich voortzet.
Klik hieronder om de video te bekijken van John die inzicht geeft in de rol van humanisering in huisdiervoeding.
Wat is de humanisering van diervoeding?
De humanisering van huisdieren heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen in de reguliere media. Maar wat is de humanisering van dierenvoeding? Deze term wordt gedefinieerd als de toekenning van menselijke gedachten, gevoelens, motivaties en overtuigingen aan niet-menselijke dieren (Forbes, Trafford, & Surie, 2018). Met andere woorden, eigenaren willen dat de eetgewoonten van hun huisdieren vergelijkbaar zijn met die van henzelf. In de moderne samenleving willen eigenaren van gezelschapsdieren dat hun huisdieren een vergelijkbare levensstijl delen. Enkele voorbeelden zijn voeding, vieringen zoals verjaardagen en zelfs sociale media-accounts.
Hoe heeft humanisering het koopgedrag beïnvloed?
Volgens de Pet Food Industry beschouwt 95% van de eigenaren van gezelschapsdieren hun huisdier als onderdeel van het gezin (Pet Food Industry, 2016). Humanisering heeft bijgedragen aan een verschuiving in koopgedrag, waarbij eigenaren willen dat het dieet van hun huisdier vergelijkbaar is met dat van hen, maar ook gunstig is voor hun gezondheid. Als gevolg hiervan zijn humanisering en premiumisering consistente factoren in de markt geworden, waarbij mensen bereid zijn hogere prijzen te betalen om ervoor te zorgen dat hun huisdieren het beste krijgen. In veel gevallen weerspiegelen premiumproducten wat er gebeurt in de menselijke voedingsindustrie. Uit een recent onderzoek bleek dat eigenaren die hun huisdier speciaal voer gaven, correleerden met degenen die een sterke band met hen hadden.
Merken voor dierenvoeding
Nu de humaniseringstrend is geëxplodeerd, moesten merken voor dierenvoeding ervoor zorgen dat ze bij de tijd blijven. Als je een dierenwinkel binnenloopt, zul je merken dat veel labels en tasontwerpen tegenwoordig human food branding weerspiegelen. Met name recyclebare verpakkingen worden steeds populairder in de huisdiervoedingsindustrie. Een andere factor van humanisering is de boodschap die eigenaren van gezelschapsdieren verleidt om het voer van hun huisdier te kopen. Merken promoten veelvoorkomende uitdrukkingen, waaronder 'Grain Free' of 'Gluten Free' diëten.
Dit is op de voorgrond van de huisdiervoedingsindustrie gekomen, waarbij veel eigenaren willen dat deze diëten ervoor zorgen dat hun huisdier zo lang mogelijk een gezonde levensstijl blijft leiden. Volgens Euromonitor International zoeken consumenten naar transparantie, minder bewerkte en inherent meer natuurlijke producten (Euromonitor International, 2021). Dit wordt herhaald in de markt voor huisdiervoeding, waarbij veel merken de "natuurlijke" boodschap naar de consument overbrengen.
Claims voor dierenvoeding
Als het gaat om claims voor diervoeding, is dit ook gehumaniseerd. Claims op verpakkingen van petfood informeren consumenten niet alleen over wat er in de zak met petfood zit. Ze promoten ook een boodschap waarom een persoon zijn product zou moeten kopen. Ook in de moderne tijd zien we tractie in functionele voedingsclaims. Steeds meer consumenten interesseren zich voor producten die een specifieke belofte waarmaken. Een populaire claim in menselijke voeding komt van de opname van collageen. Collageen heeft de afgelopen jaren een sterke groei gezien in menselijke producten, voornamelijk vanwege de verbindingen met haar, huid, nagels en gewrichtsvoordelen. Interessant is dat 46% van de consumenten wereldwijd matig of zeer bezorgd is over de gezondheid van hun huid en 52% over gewrichts- en spierpijn. Dit is omgezet in voedsel voor huisdieren, met veel formules die collageenclaims opleveren.
Herkomst
In alle lagen van de bevolking zijn we op zoek naar een duurzame toekomst. De herkomst van producten staat centraal bij duurzaamheid. Consumenten kiezen voor diervoeders van duurzame oorsprong die ethische of ecologische banden hebben. Biologische, scharrel- of lokaal geproduceerde claims verwijzen naar de herkomst van een product in menselijke voeding. Nu hebben veel merken voor dierenvoeding de voordelen gezien van herkomstclaims op hun verpakkingen en etiketten, met een echte kans om het verhaal te verkopen over waar hun ingrediënten voor diervoeding vandaan komen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat 39% van de eigenaren van gezelschapsdieren niet genoeg wisten over de ingrediënten in het voedsel dat ze hun huisdieren voeren.
Wat drijft de humaniseringstrend?
Een aantal verschillende factoren zorgen voor de humanisering van diervoeding. Zoals eerder besproken, is de relatie tussen eigenaar en huisdier ontstaan. Mensen hebben hun huisdier in het verleden misschien gewoon als een dier gezien. Tegenwoordig is dit niet het geval, omdat veel mensen hun huisdier als onderdeel van het gezin zien; termen die door eigenaren worden gebruikt, zijn "huisdierouders" en "vachtbaby's".
Demografie
Een andere sterke aanjager van de humaniseringstrend is de verandering in de demografie van kopers van huisdiervoer. We zien nu millennials en Generatie Z dierenvoeding kopen. Hierdoor is er meer toegang tot informatie over de voeding in petfood en hebben consumenten een beter begrip. Bovendien geven deze twee generaties veel om hun harige metgezellen. Velen hebben de houding dat 'als het goed genoeg is voor mij, het ook goed genoeg is voor mijn huisdier'. Dit biedt een fantastische kans voor petfoodmerken om gehumaniseerde claims op hun verpakkingen te promoten bij deze demografische groepen.
Sociaal-economische factoren
Een andere aanjager van humanisering zijn sociaal-economische factoren. De omstandigheden van veel mensen veranderen, waaronder eenpersoonshuishoudens en stellen die veel later trouwen dan in voorgaande jaren. Bovendien stijgt het aantal echtscheidingen. Al deze veranderingen leiden ertoe dat mensen onvoorwaardelijke liefde willen, en een manier waarop mensen dit vinden, is door een huisdier te kopen en hen het beste te bieden.
Samenvatting
Samenvattend is humanisering een trend die de petfoodindustrie zal blijven beïnvloeden. Aangezien 95% van de eigenaren van gezelschapsdieren hun huisdieren als een deel van het gezin beschouwt, willen ze alleen het allerbeste voeren. Bovendien richten mensen zich nu meer dan ooit op hun eigen gezondheid en welzijn en zijn ze beïnvloed om hier samen met hun huisdieren naar op zoek te gaan. Dit heeft geleid tot een toename van premium en therapeutische producten voor huisdieren.
Merken op het gebied van huisdiervoeding hebben hun aandacht gericht op het waarborgen dat hun branding, etikettering en verpakking de menselijke behoeften van eigenaren van gezelschapsdieren weerspiegelen. Zo is er bijvoorbeeld een toename in termen als "Grain Free" en "Gluten Free" diëten, die allemaal soortgelijke boodschappen repliceren die mensen hebben, zoals geschikt zijn voor gevoelige magen. Er zijn ook andere factoren, zoals demografische en sociaal-economische veranderingen, die de humanisering en premiumisering van producten beïnvloeden.
Referenties
Carrara, A. (2019, 19 juli). Britse hondenvoeretiketten 'te moeilijk om te lezen', meldt het rapport. Opgehaald uit Pet Gazette: https://www.petgazette.biz/25034-pets-at-home-invests-in-dog-walking-and-pet-sitting-service/
Forbes, SL, Trafford, S., & Surie, M. (2018). Huisdierhumanisering: wat is het en beïnvloedt het het koopgedrag? Zuivel- en dierenarts Sci J, 2.
Industrie, PF (2016, 9 maart). Rapport: 95% zegt dat huisdieren deel uitmaken van het gezin. Opgehaald uit Pet Food Industry: https://www.petfoodindustry.com/articles/5695-report—say-pets-are-part-of-the-family
Internationaal, E. (2021). Trends die de toekomst van de voedings- en voedingsindustrie vormgeven. Paspoort.
Matthew Aiken
Marketingcommunicatie-expert
Matt is in 2017 afgestudeerd met een bachelor in Bedrijfskunde en Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had voor marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en het buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.
U kunt ook leuk vinden...
Artikel geschreven door Matthew Aiken
De voor- en nadelen van AI in de dierenwinkeldetailhandel
U heeft misschien vaak de letters "AI" of "AI-technologie" in de media gehoord. Van het ontgrendelen van uw telefoon met Face ID tot het interactief oplossen van [...]