Een marketingcampagne plannen voor uw dierenwinkel -

Het plannen van een marketingcampagne voor uw winkel is een geweldig idee.

Nu het aantal manieren waarop mensen hun huisdieren kunnen kopen toeneemt, moeten dierenwinkels effectieve manieren vinden om de naamsbekendheid te vergroten, klanten te behouden en nieuwe klanten te werven. Het plannen van een marketingcampagne voor uw dierenwinkel is een geweldige manier om dit te doen. Een marketingcampagne kan zowel in de winkel als online worden gevoerd. In-store marketingcampagnes leiden verkeer naar de winkel en verhogen de verkoop via middelen zoals bewegwijzering en drukwerk. Online marketingcampagnes promoten producten en diensten via digitale platformen zoals sociale media. De twee kunnen echter hand in hand werken en, indien correct gebruikt, een bedrijf helpen zijn verkoop te ontwikkelen.

Dit artikel gaat over het plannen van een succesvolle marketingcampagne voor uw dierenwinkel. Met informatie over hoe u doelstellingen voor een campagne kunt identificeren, hoe budgettering een cruciale factor is en waarom doelgroep en berichtgeving het succes van uw campagne bepalen. Daarnaast tips over het uitvoeren van uw marketingcampagne en het meten van de resultaten.

Het doel en de doelstellingen van uw campagne

Aan het begin van elke marketingcampagne moet u het doel bepalen. Zonder dit kan uw campagne niet de gewenste resultaten opleveren en verloren gaan. Waarom wil je de campagne voeren? Wat zou je willen bereiken voor je dierenwinkel? Hieronder vindt u enkele eenvoudige ideeën die u voor uw dierenwinkel kunt hebben om de basis van uw campagne op te bouwen.

  • Vergroot de naamsbekendheid van uw dierenwinkel
  • Het verhogen van de gemiddelde besteding per klant in uw winkel
  • Genereer meer omzet van een specifiek product of type product
  • Bouw uw klantenbestand op
  • Maak reclame voor een aankomend evenement in uw winkel
  • Ontwikkel uw aanwezigheid op sociale media

Hoewel eenvoudig, zijn dit slechts enkele bouwstenen voor het plannen van een marketingcampagne voor uw dierenwinkel. Wanneer u uw campagne begint te ontwikkelen, moet u doelstellingen bepalen. Dit wijkt af van het doel van uw campagne omdat doelstellingen specifieker zijn. Een standaardmethode om een ​​doel te stellen is via een SMART-doelstellingenstrategie. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden en stelt bedrijven in staat om doelstellingen te creëren, te volgen en te bereiken.

Budget

Nadat u het doel en de doelstellingen heeft bepaald, is het tijd om uw financiën onder de loep te nemen en overeenstemming te bereiken over uw uitgaven. Budgettering speelt een integrale rol in een campagne, dus u moet verstandig nadenken over welke activiteiten het beste rendement voor uw campagne zullen opleveren. Het is heel gemakkelijk om geld uit te geven aan verschillende marketingkanalen, wat het succes van de campagne kan belemmeren. Als dierenwinkel kun je je met een campagne dus het beste op een paar daarvan concentreren. U geeft bijvoorbeeld gemakkelijk te veel uit aan het aantal folders en materialen van uw winkel. Als alternatief kan het betalen voor pay-per-click-advertenties snel uw budget opslokken als het een digitale marketingcampagne is.

Doelgroep

Voor veel bedrijven kan het een uitdaging zijn om hun doelgroep te begrijpen, aangezien er verschillende soorten klanten zijn die kunnen worden verkocht. Daarom moet u bij het plannen van uw marketingcampagne uw doelgroep kennen. Het hebben van target persona's (een fictief profiel van een persoon die uw doelgroep vertegenwoordigt, op basis van specifieke kenmerken) voor uw dierenwinkel is een uitstekende methode om uw doelgroep te ontdekken.

Als het gaat om de doelgroep van uw marketingcampagne, is de eerste stap om te beseffen op welk stadium van de reis van de koper uw campagne zich richt. Probeert u nieuwe klanten binnen te halen? Of wil je inzicht krijgen bij je bestaande klanten? Wordt de campagne van uw merk herkend? Of introduceert u een geheel nieuwe identiteit? Deze vragen zullen uw marketingboodschap beïnvloeden, die zal veranderen afhankelijk van of uw doelgroep zich in de bewustzijns-, overwegings- of beslissingsfase bevindt. Ook al is uw campagne geschikt voor een aantal van uw doelgroepen, het is van cruciaal belang dat u een specifieke doelgroep in gedachten heeft.

Doelgroep - Een marketingcampagne plannen

Je doelgroep opbouwen

Om je doelpersona's op te bouwen, moet je hun interesses en touchpoints begrijpen. Stel uzelf bijvoorbeeld voor de eigenaar van een dierenwinkel vragen als:

  • Welk type inhoud trekt de aandacht van mijn publiek?
  • Gaan ze beter om met bepaalde vormen van informatie, zoals folders of sociale media?
  • Welke problemen hebben zij die jouw product, dienst of merk zou kunnen oplossen?
  • Wat is hun inkomen en kunnen zij uw product of dienst betalen?

Door uw doelgroep op deze manier te verkleinen, krijgt u de beste resultaten tegen lagere kosten voor uw campagne. Een voorbeeld van een doelgroep voor een campagne waarbij u een klant probeert om te zetten van een merk hondenvoer naar uw eigen merk hondenvoer kan zijn:

  • Hondenbezitters tussen 21 en 45 jaar die in de buurt van uw winkel wonen, hebben de afgelopen maand een premium merkproduct gekocht.

Uw campagneboodschap

Het is tijd om creatief te worden en de berichtgeving voor uw marketingcampagne te plannen. Dit is een enorme deal omdat het klanten naar uw dierenwinkel zal lokken. De berichten moeten gericht zijn op uw klant en voldoen aan hun behoeften om effectief te zijn. Zorg ervoor dat u het probleem van uw klant kent en dat uw berichten een duidelijk pad naar de oplossing hebben.

Uw campagneboodschap moet ook een emotionele reactie uitlokken bij uw klanten. Geloof het of niet, maar volgens Harvard-professor Gerald Zaltman vindt 95% van de aankoopbeslissingen in het onderbewustzijn plaats.

Campagnebericht - Een marketingcampagne plannen

Het creëren van een emotionele band in uw berichten is cruciaal om mensen naar uw winkel te lokken, vooral wanneer de gemiddelde persoon dagelijks tot 4,000 tot 10,000 advertenties te zien krijgt. Uw merk moet opvallen!

Wat betreft de berichten van uw marketingcampagne voor dierenwinkels, moet u ervoor zorgen dat deze consistent is in de winkel en digitaal, anders kunnen uw klanten in de war raken.

Methoden om uw klanten te bereiken

Het kiezen van de juiste methoden waarmee uw marketingcampagne wordt uitgevoerd, wordt bepaald door alle punten die in dit artikel aan de orde komen. Welke methode zal uw doelgroep het meest waarschijnlijk gebruiken en vatbaar zijn voor uw campagne? Hoeveel van uw budget besteedt u aan elke methode?

In de moderne samenleving zijn er veel mogelijkheden die dierenwinkels kunnen gebruiken als onderdeel van hun marketingcampagne, dus het is essentieel om slechts een paar methoden te gebruiken. Als dierenwinkel wil je misschien de volgende kanalen gebruiken voor een in-store campagne die een gloednieuw product promoot.

Promotiemateriaal

Het gebruik van promotiemateriaal zoals folders en posters is een uitstekend hulpmiddel voor een marketingcampagne in de winkel. Dergelijke materialen maken uw winkel visueel aantrekkelijk en bieden uw klanten waardevolle informatie over uw producten. Deze materialen kunnen het verschil maken tussen een klant die uw producten koopt of niet. Een nadeel van het gebruik van deze vorm van communicatie als onderdeel van uw marketingcampagne is echter dat klanten de informatie vaak maar één keer bekijken en vervolgens weggooien, wat kostbaar kan zijn als het niet tot verkopen leidt.

Promotiemateriaal - Een marketingcampagne plannen

Directe post

Direct Mail - Een marketingcampagne plannen

Dit is een andere fantastische methode voor uw marketingcampagne en het promoten van een nieuw product. Deze vorm van communicatie houdt in dat u uw promotiemateriaal rechtstreeks naar het adres van de klant stuurt om interesse in uw producten te wekken. Een voordeel van het gebruik hiervan als onderdeel van uw marketingcampagne is dat het zeer gericht is, zodat u zich hiermee op specifieke klanten kunt richten. Bovendien is direct mail tastbaar en nemen klanten eerder kennis van fysieke post dan van een e-mail die in hun spamfolder terecht zou kunnen komen. Hoewel het een fantastische methode is om in uw campagne te gebruiken, kan het ook op uw budget vreten. Afhankelijk van de grootte van de mailing en de frequentie, kan dit opeten hoeveel u van plan bent uit te geven.

Social Media

Sociale media hebben de wereld en marketingcampagnes voor alle soorten bedrijven veranderd. Met ongeveer 4.26 miljard actieve gebruikers van sociale media wereldwijd, is er een enorme kans om uw dierenwinkel te promoten. Marketingcampagnes op sociale media kunnen helpen de bekendheid van uw merk te vergroten, omdat het een indruk achterlaat in de hoofden van uw klanten. Volgens SCORE gebruikt 77% van de kleine bedrijven sociale media om het bewustzijn te vergroten. Het is ook een fantastische kans voor dierenwinkels om reclame te maken voor wat er in hun winkel gebeurt en om nieuwe en bestaande klanten te stimuleren om te komen ontdekken wat er nieuw is.

De verschillende soorten sociale-mediaplatforms waarmee u rekening moet houden bij het plannen van een marketingcampagne

Hoewel het veel voordelen heeft, kent sociale media ook nadelen. Wanneer u voor klanten wilt adverteren, zijn daar kosten aan verbonden, en elke klik die op de advertentie wordt ontvangen kost u geld met soms weinig rendement op uw investering. Voordat u aan een uitgavengolf op sociale media begint, moet u uw huiswerk maken. Nogmaals, het is van cruciaal belang dat uw doelgroep via deze weg kan worden bereikt. Af en toe een paar keer posten levert geen rendement op uw investering op. Er moet een duidelijk, doordacht plan zijn.

Implementatie van uw marketingcampagne

Nu u uw marketingcampagne heeft gepland, is het tijd om deze uit te voeren. Als alles tot in detail is ontworpen, dan moet dit gemakkelijk zijn. Doorslaggevend zijn de collega's die in uw dierenwinkel werken. Zorg ervoor dat ze aan boord zijn van de marketingcampagne en de fijne kneepjes ervan begrijpen. Bovendien moet u uw team laten helpen bij het plannen van de marketingcampagne. Ten slotte heeft uw team misschien enkele ideeën die u in uw campagne kunt integreren om hun "buy-in" echt te krijgen.

Meten en analyseren

Wanneer uw marketingcampagne is voltooid, is het essentieel om de successen en verbeterpunten te beoordelen. Het meten en analyseren van uw campagnegegevens kan inzicht geven in uw doelgroep, marketingmethoden en budget. Het zal ook helpen bij het plannen van toekomstige marketingcampagnes.

De beste manier om te beseffen of uw marketingcampagne een succes was, is door terug te keren naar uw doelstellingen en te beseffen of u ze hebt gehaald. Als je dat deed, dan is dat fantastisch. Zo niet, dan moet u begrijpen waarom?

Als uw doelstellingen bijvoorbeeld zijn om het aantal klanten dat uw dierenwinkel bezoekt in de komende drie maanden met 20% te verhogen, kan elke toename van het klantenverkeer als succesvol worden beschouwd. Er is echter een verschil tussen een campagne die werkt en een waardevolle campagne.

Een campagne die de moeite waard is, levert een rendement op dat in verhouding staat tot de tijd en het werk dat erin is gestoken.

Samengevat

Samenvattend, naarmate het aantal manieren waarop eigenaren van gezelschapsdieren kunnen winkelen toeneemt, moeten dierenwinkels manieren bedenken om klanten naar de winkel te lokken. Een fantastische manier om dit te doen is door een marketingcampagne te voeren. Om een ​​marketingcampagne te laten slagen, is planning echter vereist om ervoor te zorgen dat de campagne succesvol is.

De eerste fase bij het plannen van een marketingcampagne omvat het hebben van een doel en het stellen van doelstellingen. Een eenvoudige manier om dit te doen is door gebruik te maken van een methode genaamd SMART-doelstellingen, waarmee bedrijven doelstellingen kunnen creëren, volgen en bereiken.

Nadat deze planningsfase is voltooid, is het tijd om uw financiën te herzien en een budget vast te stellen voor de gebieden die u aan de marketingcampagne gaat besteden. Bij het budgetteren van uw campagne moet u verstandig nadenken over welke activiteiten het beste rendement opleveren voor uw campagne. Geld uitgeven aan verschillende marketingkanalen is heel gemakkelijk, wat het succes van de campagne kan belemmeren.

Een van de belangrijkste onderdelen van het plannen van uw campagne is het kennen van uw doelgroep. Als u zich op het verkeerde type klant richt, wordt het moeilijk voor uw campagne om te slagen. Het hebben van een fictief profiel van een persoon die uw doelgroep vertegenwoordigt op basis van specifieke kenmerken van uw dierenwinkel, is een uitstekende methode om uw doelgroep te ontdekken. Nadat u uw doelgroep voor uw campagne hebt gedefinieerd, is het tijd om de berichten en methoden voor uw campagne te maken om uw klanten te bereiken.

Nadat dit is afgerond, kunt u het implementeren en ervoor zorgen dat iedereen die in uw dierenwinkel werkt, meedoet. Ze zullen een cruciale rol spelen in het succes van uw campagne.

Ten slotte is het cruciaal om het succes of niet van de campagne te beoordelen. Gegevens zijn essentieel om het succes te beoordelen en dit moet altijd worden gerelateerd aan de oorspronkelijke doelstellingen.

Referenties

Mahoney, M. (2003). Het onderbewustzijn van de consument (en hoe het te bereiken). Harvard Business School.

Scoren. (2018, 30 augustus). 77 procent van de Amerikaanse kleine bedrijven gebruikt sociale media voor verkoop, marketing en klantenservice. Opgehaald van Prnewswire: https://www.prnewswire.com/news-releases/77-percent-of-us-small-businesses-use-social-media-for-sales-marketing-and-customer-service-300704921.html#:~:text=77%20Percent%20of%20U.S.%20Small,Sales%2C%20Marketing%20and%20Customer%20Service

Simpson, J. (2017, 25 augustus). Merksucces vinden in de digitale wereld. Opgehaald van Forbes: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/08/25/finding-brand-success-in-the-digital-world/?sh=653e1f42626e

Terug naar het kenniscentrum
Matthew Aiken, Marketingmanager

Matthew Aiken

Marketingcommunicatie-expert

Matt studeerde in 2017 af met een bachelordiploma in Business & Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had in Marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en van buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.

U kunt ook van houden ...

Artikel geschreven door Matthew Aiken