De Britse petfood-industrie is momenteel booming. Met een waarde van in totaal £ 3.2 miljard, biedt dit een fantastische kans voor huisdiervoedingsbedrijven om marktaandeel te winnen. Interessant is dat van de £ 3.2 miljard, de hondenvoermarkt goed was voor £ 1.5 miljard van dat cijfer, en kattenvoer gelijk aan £ 1.2 miljard (PFMA, 2021). Uit het onderzoek bleek ook dat er naar schatting 12.5 miljoen honden in het VK zijn, wat overeenkomt met 33 procent van alle huishoudens. Met nog eens 12.2 miljoen katten die 27 procent van de huishoudens uitmaken (PFMA, Pet Population, 2021). Aangezien honden en katten steeds vaker voorkomen in de samenleving en eigenaren van gezelschapsdieren meer aan hun huisdieren willen uitgeven, richt dit artikel zich op een aantal trends op het gebied van huisdiervoeding om in de toekomst op te letten.
Omdat de huisdiervoedingsindustrie de afgelopen twintig jaar een enorme groei heeft doorgemaakt, heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de cultuur van eigenaren van gezelschapsdieren. Een paar redenen hiervoor zijn het resultaat van technologische vooruitgang en de rol van internet. Daarnaast beschouwen eigenaren van gezelschapsdieren hun huisdier als gezelschap, waarbij 95% van de eigenaren hun huisdier als een deel van het gezin beschouwt (Pet Food Industry, 2016). Deze verschuivingen in consumentengedrag zijn de drijvende kracht achter de nieuwste innovaties en trends in petfood.
Huisdiereigenaren en hun veranderende percepties
De Covid-19-pandemie heeft een groot aantal industrieën getroffen, inclusief voedsel voor huisdieren. Als gevolg hiervan besteden veel mensen en bedrijven hun geld zorgvuldig; de meesten zijn echter nog steeds van mening dat hun huisdieren het beste moeten krijgen. Aangezien consumenten in 2.9 naar schatting £ 2021 miljard uitgeven aan katten- en hondenvoer, zullen deze aantallen toenemen, en uit gegevens blijkt dat 12% van de eigenaren sinds het begin van de lockdown een nieuw huisdier heeft toegevoegd aan hun huishouden (Mintel, 2021). Dit wordt ondersteund door meer mensen die vanuit huis werken en graag een "bontbaby" als metgezel willen.
Net als in andere sectoren heeft Covid-19 geleid tot een toename van online winkelen. Met grote hoeveelheden van de wereld in lockdown en bewegingsbeperkingen, heeft dit ertoe geleid dat mensen op zoek zijn naar alternatieve manieren om te winkelen, en e-commerce dierenvoedingsbedrijven hebben hiervan geprofiteerd. Naast e-commercebedrijven die profiteren van de pandemie, hebben fysieke dierenwinkels ook een instroom van nieuwe klanten gezien vanwege de drive om lokale bedrijven te ondersteunen.
Humanisering en Premiumisering in diervoeding
Twee sterke trends die al een tijdje bestaan in de petfood-industrie zijn humanisering en premiumisering. Beide onderwerpen zijn met elkaar verbonden en blijven de groei in de sector stimuleren.
De humanisering van diervoeding wordt gedefinieerd als het toekennen van menselijke gedachten, gevoelens, motivaties en overtuigingen aan niet-menselijke dieren (Forbes, Trafford, & Surie, 2018). Met andere woorden, eigenaren willen dat de eetgewoonten van hun huisdieren vergelijkbaar zijn met die van henzelf. Een resultaat van humanisering is de premiumisering van producten. Dit wordt gedreven door eigenaren van gezelschapsdieren die bereid zijn meer uit te geven aan hun "vachtbaby's" vanwege ingrediënten van hogere kwaliteit, lokaal geproduceerde en duurzaamheid die wordt aangeboden in het voedsel van hun huisdier. Volgens Euromonitor is premiumisatie een van de grootste aanjagers van de markt voor huisdierverzorging. Met de toename van de populaties van kleinere dieren, de economische groei en de verandering in hoe eigenaren hun huisdieren zien, geven ze nu graag meer uit aan hun huisdieren (Euromonitor).
De rol van humanisering en premiumisering in diervoeding heeft op grote schaal gevolgen gehad voor producten op de markt. Naarmate de relaties tussen mensen en huisdieren zijn geëvolueerd, heeft de humanisering van huisdieren ertoe geleid dat er meer geld wordt uitgegeven aan producten, wat een belangrijke reden is waarom de verkoop van voedsel voor huisdieren voortdurend toeneemt. Ten tweede zien we door humanisering en premiumisering de productie van nieuwe recepturen toenemen. De laatste tijd is de opname van superfoods en plantaardige diëten echt van de grond gekomen, omdat de focus op gezondheid steeds vaker voorkomt in menselijke voeding.
Gezondheid en Welzijn
Na alles wat er het afgelopen jaar is gebeurd, is gezondheid en welzijn een hot topic geworden. Lockdowns en beperkingen hebben ertoe geleid dat mensen zich concentreren op fysieke fitheid, wat ze eten en hun algemene algehele gezondheid. Doordat eigenaren van gezelschapsdieren meer tijd thuis doorbrengen, besteden mensen meer aandacht aan het gedrag en de gezondheid van hun huisdier. Dit heeft ertoe geleid dat eigenaren oplossingen zoeken voor problemen als huid- en vachtgezondheid, immuunsysteem en spijsvertering.
Uit recent onderzoek van Packaged Facts is gebleken dat 43% van de eigenaren van gezelschapsdieren het er volledig mee eens is dat ze het idee van gezonder voedsel voor hun huisdieren prettig vinden. Tegelijkertijd zei 37% dat ze geïnteresseerd zijn in het geven van meer preventieve gezondheidszorg aan hun huisdier. Bovendien is 34% het er volledig mee eens dat ze bereid zijn meer uit te geven aan voedsel voor huisdieren met gezondheids- en welzijnsvoordelen (Packaged Facts, 2021). Bovendien bleek uit het Mintel-rapport voor UK Pet Food van 2021 dat tweederde van de eigenaren geïnteresseerd zou zijn in voedsel voor huisdieren met ingrediënten die de darmgezondheid ondersteunen. Terwijl nog eens 66% meer zou willen weten over het ondersteunen van de hersenen van hun huisdier door middel van voeding (Mintel, 2021).
De gezondheidstrend zal alleen maar blijven groeien, waarbij dit een belangrijk onderwerp is in menselijke voeding. Een veelgehoorde gedachte van experts is: "trends binnen de menselijke voedingsindustrie worden vaak gebruikt om de toekomstige verwachtingen van eigenaren van gezelschapsdieren te voorspellen". Veel eigenaren van gezelschapsdieren hebben het gevoel dat wat ze hun huisdier voeren een directe invloed heeft op hun emotionele welzijn. Als gevolg van de opvattingen van eigenaren van gezelschapsdieren, gaan veel merken voor diervoeding nu een stap verder door functionele ingrediënten in hun recepten op te nemen.
Transparantie van etiketten in diervoeding
Als het gaat om transparantie van etiketten, is dit een andere populaire trend in huisdiervoeding. Transparantie in diervoeding kan veel betekenen voor huisdierconsumenten. Voor sommigen gaat het om traceerbaarheid, anderen menen dat de eenvoud van het etiket hier onderdeel van is. Wat de mening van de consument ook is, het belangrijkste thema is vertrouwen tussen het petfoodmerk en de consument.
Naarmate de vraag naar hoogwaardige diervoeding toeneemt, wordt de consument zich meer bewust van de herkomst van de ingrediënten. Het onderwerp traceerbaarheid, ook wel herkomst genoemd, blijft groeien. De CEO van Booths verklaarde onlangs: "klanten letten al op hoe producten worden verbouwd, bereid, gekweekt en geproduceerd, dus lokaal en Brits zijn grote thema's". Dit wordt weerspiegeld in het UK Pet Food Market Report, waar 71% van de consumenten voedsel voor huisdieren zou kopen als het volledig Britse ingrediënten waren (Mintel, 2021).
Consumenten zijn ook op zoek naar eenvoudige en duidelijke labels die gemakkelijk te begrijpen zijn. Zonder dit kunnen kopers van dierenvoeding worden afgeschrikt om te kopen en op zoek gaan naar een alternatief merk om van te kopen. Paws.com ontdekte dat miljoenen Britten steeds meer in de war raken door voedseletiketten. Maar liefst 44% zegt dat de etiketten van hondenvoer moeilijk te lezen zijn, terwijl nog eens 39% niet genoeg weet over de ingrediënten in het voedsel dat ze hun huisdieren voeren. Merken van dierenvoeding moeten ervoor zorgen dat de ingrediënten in hun recept duidelijk worden vermeld. Dit kan helpen om eigenaren van gezelschapsdieren het vertrouwen te geven dat ze hun huisdieren de beste kwaliteit huisdiervoer geven om hen te helpen gedijen (Carrara, 2019).
Samenvatting
Om dit artikel samen te vatten, zijn er verschillende trends in huisdiervoeding die de markt beïnvloeden. De rol van humanisering en premiumisering van producten is een altijd aanwezig onderwerp, waarbij eigenaren zeer graag hun huisdieren willen voorzien van voedsel dat vergelijkbaar is met dat van hen. Bovendien willen ze hun huisdieren voorzien van hoogwaardige ingrediënten om er niet alleen voor te zorgen dat ze het beste hebben, maar ook om te helpen bij hun algehele gezondheid en welzijn. Wat betreft de toekomst van humanisering en premiumisering, kijken petfoodmerken voortdurend naar nieuwe formules om de vraag van de consument bij te houden, met trends op het gebied van superfood en plantaardige diëten om in de toekomst in de gaten te houden. Een andere belangrijke trend die de markt voor huisdiervoeding aanstuurt, is gezondheid en welzijn, met een echte focus van eigenaren van gezelschapsdieren op het zo lang mogelijk gezond houden van hun huisdieren. Omdat technologie een sleutelrol speelt in het leven van mensen, onderzoeken ze ingrediënten die gunstig zijn voor de gezondheid. Met de focus op gezondheid en de ingrediënten in petfood komt de behoefte aan transparantie. Net als bij voedsel voor mensen, weten eigenaren van gezelschapsdieren nu waar de ingrediënten vandaan komen, waarbij velen de voorkeur geven aan lokaal geproduceerde producten. Bovendien is de eenvoud van etiketten voor huisdierenvoeding cruciaal om ervoor te zorgen dat consumenten begrijpen wat er in de recepten staat.
Referenties
Carrara, A. (2019, 19 juli). Britse hondenvoeretiketten 'te moeilijk om te lezen', meldt het rapport. Opgehaald uit Pet Gazette: https://www.petgazette.biz/25095-uk-dog-food-labels-too-hard-to-read-report-finds/
Feiten, P. (2021). Focus op de Amerikaanse huisdierenmarkt: update voor huisdierenvoer, 2021.
Forbes, SL, Trafford, S., & Surie, M. (2018). Huisdierhumanisering: wat is het en beïnvloedt het het koopgedrag? Zuivel- en dierenarts Sci J, 2.
Industrie, PF (2016, maart). 95% zegt dat huisdieren deel uitmaken van het gezin. Opgehaald uit Pet Food Industry: https://www.petfoodindustry.com/articles/5695-report—say-pets-are-part-of-the-family/
Koerten, J. (2019). Euromonitor International: Premiumisering in de zorg voor huisdieren: een zich ontwikkelende trend in de sector.
mintel. (2021). Petfood VK, 2021. Mintel Group.
PFMA. (2021). Bevolking van huisdieren. Opgehaald van https://www.pfma.org.uk/pet-population-2021/
PFMA. (2021). PFMA-marktgegevens 2021. Opgehaald van https://www.pfma.org.uk/statistics: https://www.pfma.org.uk/statistics/
Matthew Aiken
Marketingcommunicatie-expert
Matt is in 2017 afgestudeerd met een bachelor in Bedrijfskunde en Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had voor marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en het buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.
U kunt ook leuk vinden...
Artikel geschreven door Matthew Aiken
De voor- en nadelen van AI in de dierenwinkeldetailhandel
U heeft misschien vaak de letters "AI" of "AI-technologie" in de media gehoord. Van het ontgrendelen van uw telefoon met Face ID tot het interactief oplossen van [...]