Zoals besproken in 'De humanisering van dierenvoeding' artikel blijft de invloed van humanisering om verschillende redenen toenemen. Dit artikel gaat in op hoe humanisering kansen heeft gecreëerd voor merken voor huisdiervoeding. Daarnaast bevat het artikel nog een fantastische video van onze Technical Services Director, John Hewitt, wie onderzoekt hoe? GA Pet Food Partners zorgt ervoor dat we producten leveren die aansluiten bij de trend van humanisering.
Klik hieronder om de video van John te bekijken die inzicht geeft in hoe humanisering GA-recepten heeft beïnvloed.
Omdat eigenaren van gezelschapsdieren willen dat hun huisdieren dezelfde voeding krijgen als zijzelf, hebben veel merken zich aangepast om aan deze behoeften te voldoen. Als gevolg hiervan hebben we een toename gezien van gehumaniseerde en premiumproducten. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat mensen hun huisdier als onderdeel van het gezin beschouwen. Voor huisdieren betekent dit dat alle aspecten van hun leven verbeteren, inclusief de kwaliteit van het voedsel dat ze consumeren.
Gezondheidsfocus
Humanisering heeft kansen gecreëerd voor petfoodmerken om zich te onderscheiden in de markt. Velen hebben zich gericht op de gezondheidstrend, waarbij 43% van de eigenaren van gezelschapsdieren het ermee eens is dat ze het idee van gezonder voedsel voor hun huisdieren leuk vinden (Packaged Facts, 2021). Als gevolg hiervan zien we steeds vaker producten die huisdieren specifieke gezondheidsvoordelen bieden.
Bijvoorbeeld specialistische producten die zich richten op problemen zoals gewrichtspijn, spijsvertering en tandgezondheid. Interessant is dat uit een onderzoek van de Michelson Founds Animals Foundation blijkt dat 70% van de mensen die voor zichzelf een speciaal dieet volgen, hun huisdieren ook op een specifiek dieet hebben gezet. Daarnaast geeft 45% van de eigenaren van gezelschapsdieren met een eiwitrijk dieet hun huisdier eiwitrijke voeding (Animals, 2019).
Traceerbaarheid en clean label
Een andere mogelijkheid die humanisering voor merken heeft gebracht, is traceerbaarheid en herkomst. Consumenten eisen transparantie in hun producten en hun huisdieren.
Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst 95% van het hondenvoer dat in supermarkten en op Amazon wordt verkocht, de exacte ingrediënten niet onthult. Petfoodmerken hebben een reële kans om hun klanten een schoon label te bieden met belangrijke informatie over de traceerbaarheid van de grondstoffen. Dit voedt zich met het herkomstverhaal dat ook wordt gedreven door humanisering.
Ethiek, inkoop en duurzaamheid
Net als bij traceerbaarheid hebben we een kans gezien voor merken om hun klanten voor te lichten over hun ethiek, de inkoop van materialen en duurzaamheid. Naarmate voedsel voor huisdieren steeds meer een humane benadering krijgt, moeten merken hun boodschap laten zien en ervoor zorgen dat deze aansluit bij de overtuigingen van hun klanten.
De impact op het milieu is een duidelijke focus voor merken die willen kijken of er milieuvriendelijkere methoden zijn om hun voedsel voor huisdieren te produceren. Daarnaast worden recyclebare verpakkingen steeds prominenter in de markt. Wereldwijd zegt bijna 65% van de consumenten dat ze het milieu proberen te beïnvloeden door middel van dagelijkse acties (Phillips-Donaldson, 2019).
Premium producten
Deze focus heeft consumenten de mogelijkheid geboden om meer van merken voor diervoeding te eisen. We zien trends in diervoeding zoals 'Grain Free' en 'Gluten Free', die zijn afgeleid van de menselijke voedingssector waar claims als 'natuurlijk' en 'biologisch' populair zijn. Uit onderzoek van Euromonitor is gebleken dat premiumisering de belangrijkste groeimotor is in de petfoodsector. In 2021 behaalde premium diervoeding de hoogste groei in vergelijking met andere categorieën van dierverzorging. (Euromonitor, 2022).
Nichemarkten
Een andere kans die humanisering voor consumenten heeft gebracht, is het aantal nicheproducten op de markt. Sommige eigenaren van gezelschapsdieren hebben misschien bepaalde overtuigingen voor zichzelf en willen hetzelfde voor hun huisdieren. Voorbeelden van deze overtuigingen zijn onder meer veganist of vegetariër zijn of zelfs milieubewust. Om aan deze overtuigingen te voldoen, hebben we gezien dat veganistische, vegetarische en op insecten gebaseerde diëten steeds populairder worden onder dierenvoeding.
Hoe heeft humanisering de recepten van GA beïnvloed?
Terwijl de humaniseringstrend blijft groeien, is GA goed geplaatst om aan deze trend te voldoen met premiumproducten, gebruikmakend van de unieke Freshtrusion proces om grote hoeveelheden vers premium vlees op te nemen.
Door het streven naar traceerbaarheid heeft GA ook een reeks voedingsmiddelen gecreëerd (Superfood 65® Provenance-assortiment) dat een fantastisch herkomstverhaal biedt. Of dat nu Angus Beef, Italiaanse Buffel of Schotse Zalm is. GA biedt ook een QR-code die op het achterlabel van dit assortiment staat en laat de eindklanten zien hoe hun tas met 's werelds beste voedsel voor huisdieren is gemaakt. Van de boerderijen en visserijen tot de uiteindelijke productie van brokjes.
Samenvatting
Samenvattend is het duidelijk dat humanisering leidt tot premiumisering en vice versa. Consumenten willen nu meer dan ooit weten waar het voedsel vandaan komt en welke voedingswaarden het biedt.
Veel menselijke trends zijn nu gangbaar in diervoeding en dit schept veel marketingmogelijkheden voor merken en een rijke variëteit aan keuze voor consumenten.
Referenties
Dieren, MF (2019). 2019 huisdiertrends. Opgehaald uit gevonden dieren: https://www.foundanimals.org/pet-trends-infographic/
Euromonitor. (2022). Wereldmarkt voor dierenverzorging. Paspoort.
PDSA. (2022). Hoeveel huisdieren zijn er in het VK? Opgehaald van PDSA: https://www.pdsa.org.uk/what-we-do/pdsa-animal-wellbeing-report/uk-pet-populations-of-dogs-cats-and-rabbits
Phillips-Donaldson, D. (2019, 15 februari). 3 nieuwe grens voor premiumisering van diervoeding. Opgehaald uit Pet Food Industry: https://www.petfoodindustry.com/articles/7895-new-frontiers-for-pet-food-premiumization
John Hewitt
DIRECTEUR TECHNISCHE DIENSTEN
John Hewitt begon in 2017 bij GA als Partner Brand Marketing Manager en ging vervolgens leiding geven aan het team van Technical Services, bestaande uit Marketing & Design, Nutrition, Onderzoek & Ontwikkeling en Projects, voordat hij Technical Services Director werd.
John heeft een graad in Marketing. Zijn achtergrond omvat het werken bij Nike op hun Europese hoofdkantoor in Nederland en als docent bedrijfsbeheer bij Runshaw Business Centre. John is een trotse vader en houdt van fietsen, kamperen en reizen.
Matthew Aiken
Marketingcommunicatie-expert
Matt is in 2017 afgestudeerd met een bachelor in Bedrijfskunde en Management. Hier ontdekte hij dat hij een passie en interesse had voor marketing. In zijn vrije tijd geniet hij van alles wat met fitness te maken heeft en het buiten zijn. Hij heeft ook een Franse Bulldog genaamd Harley en een Perzische kat genaamd Bonnie Blue.
U kunt ook leuk vinden...
Artikel geschreven door Matthew Aiken en John Hewitt
De voor- en nadelen van AI in de dierenwinkeldetailhandel
U heeft misschien vaak de letters "AI" of "AI-technologie" in de media gehoord. Van het ontgrendelen van uw telefoon met Face ID tot het interactief oplossen van [...]